Wydziały prawa ciągle muszą myśleć o przyciąganiu najlepszych studentów, jednak wymaga to wyjścia do nich z odpowiednim komunikatem. Z racji na to, że przyszli studenci mnóstwo czasu spędzają w sieci, także i wydziały prawa muszą się do tego dostosować i tam być. Sama strona internetowa jednak nie wystarczy, wymogiem w zasadzie jest obecność w social mediach, w tym na najpopularniejszym, czyli Facebooku.
Poniżej zestawienie 10 największych profili wydziałów prawa na tym portalu. Po rankingu kilka uwag o ogólniejszym charakterze dotyczących prowadzenia tego typu profili.
Miejsce 1.
Wydział Prawa i Administracji UW
Liczba lików: 10 996
Miejsce 2.
Wydział Prawa i Administracji UJ
Liczba lików: 6981
Miejsce 3.
Wydział Prawa i Administracji UŚ
Liczba lików: 6313
Miejsce 4.
Wydział Prawa i Administracji UŁ
Liczba lików: 6244
Miejsce 5.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr
Liczba lików: 6059
Miejsce 6.
Wydział Prawa i Administracji UWM w Olsztynie
Liczba lików: 5352
Miejsce 7.
Wydział Prawa i Administracji UMK w Toruniu
Liczba lików: 4921
Miejsce 8.
Wydział Prawa i Administracji UG
Liczba lików: 4888
Miejsce 9.
Wydział Prawa i Administracji UMCS w Lublinie
Liczba lików: 4534
Miejsce 10.
Wydział Prawa i Administracji UwB
Liczba lików: 3761
Po co wydziałowi prawa profil na Facebooku?
Może być oczywiście wiele powodów, ale zdecydowałem się wspomnieć o trzech.
rekrutacja – profil może służyć jako punkt zaczepienia dla potencjalnych studentów. Wszystkim uczelniom zależy na tym, by to u nich studiowali najlepsi maturzyści, muszą jednak wiedzieć o ich istnieniu. Aktywna obecność w social mediach może sprawić, że to o właśnie o naszej uczelni pomyśli potencjalny kandydat składając aplikacje na studia. Nie można zmarnować tej szansy. Brak aktywności z kolei może świadczyć o jakiejś stagnacji, o tym, że nic się nie dzieje – to wrażenie może być nieuprawnione, jednak brak odpowiednio zarządzanego profilu może do tego doprowadzić.
wizerunek – budowanie wizerunku i prestiżu wydziału może odbywać się także za pośrednictwem profili wydziałowych. Jeżeli na wydziale dużo się dzieje, studenci i pracownicy odnoszą sukcesy, to dobrze jest o tym poinformować innych – najlepiej poprzez umieszczanie zdjęć potwierdzających sukces. Studenci identyfikują się z wydziałem podczas studiów, trzeba im dać powody do dumy! Aktywność na social mediach w związku z sukcesami promieniuje także poza grono osób związanych z wydziałem, tworząc pozytywny image naszej jednostki.
komunikacja – ruch na stronach źródłowych jest przejmowany przez social media, to za pośrednictwem Facebooka ludzie na nie trafiają. Niektóre informacje umieszczone na stronach stają się niewidzialne, jeżeli nie będą dostępne także na Facebooku. Jeżeli więc planowane są dni wolne, przyjdzie znamienity gość z wykładem czy odbywa się rekrutacja do szkoły prawa obcego, to dobrze o tym w odpowiedni sposób (np. w formie utworzenia wydarzenia) poinformować potencjalnych zainteresowanych. Osób nieprzyzwyczajonych do śledzenia aktualności stron internetowych mogą ominąć okazje, które są dla nich potencjalnie interesujące.
Ilość lików
Jeszcze jedna uwaga – miejsce w rankingu nie oznacza, że jedna uczelnia jest lepsza od drugiej. Wybrałem to kryterium po to, by wprowadzić element współzawodnictwa, jednak realnie nie należy się zbytnio przejmować tą wartością. Wiadomo, że największe liczby będą miały największe uczelnie w największych miastach, które kształcą najwięcej studentów.
Czasami jednak liczba lików może być papierkiem lakmusowym tego, czy profil jest dobrze prowadzony. Martwić dopiero powinniśmy się, gdy wydział ma nadzwyczajnie mało polubień – może to oznaczać, że profil prowadzony jest przez osoby, która „nie czują” Facebook’a.
Przykładem takiej anomalii jest Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL, który ma tylko 660 lików. Uczelnia ma z pewnością dużo większy potencjał, wystarczy chociażby spojrzeć na profil jednej z jej katedr – Katedra Prawa Rzymskiego KUL, która zgromadziła społeczność 1678 osób. Może warto w Katedrze Prawa Rzymskiego poszukać kogoś, kto mógłby doradzić w jaki sposób budować wizerunek marki wydziału na FB?
*Zdjęcia wykorzystane w tym artykule to aktualne cover photo z profilów wydziału prawa.